Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

TEMAT  DNIA : ,, W  POSZUKIWANIU  WIOSNY”

 

  1. ,, MASUJEMY NASZE  CIAŁA” – zabawa na ,, rozruszanie”.

 

Każdy z nas masuje ciało, żeby sprawnie pracowało.

Najpierw łydki pocieramy i kolana ugniatamy.

Teraz brzuszek rozcieramy i ramiona opukamy,

włosy nasze poburzymy i zrobimy groźne miny.

 

  1. ĆWICZENIA ODDECHOWE  PRZY  OTWARTYM  OKNIE

Dzieci wykonują kilka głębokich wdechów – wdychają  powietrze nosem, wypuszczają ustami.

 

  • ,, KUBUŚ PUCHATEK ODKRYWA  WIOSNĘ” – opowieść ruchowa.

Rodzic opowiada i wspólnie z dzieckiem wykonuje odpowiednie ruchy.

 

Kubuś Puchatek każdego ranka wspinał się po schodach na strych swojego domku

( marsz z wysokim unoszeniem kolan), aby stamtąd zobaczyć, czy wiosna już przyszła do Stumilowego Lasu ( skręty głowy w lewo i prawo). Dziś zobaczył swoich przyjaciół, więc zbiegł ze schodów ( bieg z wysokim unoszeniem kolan)

i w podskokach ( podskoki z nogi na nogę) powędrował na leśną polanę.

Tutaj czekał na niego Królik, który skakał między drzewami ( zajęcze skoki)

i usiłował dosięgnąć pięknych złocistych bazi, które już pojawiły się na wierzbach.

Był też Tygrysek, wesoły, ciągle brykający po zielonej trawie ( ,,brykanie”), który jednak szybko się zmęczył, otarł pot z czoła ( ocieranie potu) i postanowił odpocząć. Położył się na grzbiecie, żeby ogrzać się w wiosennym słonku ( leżenie na plecach).

Zaraz dołączył do niego Prosiaczek. Przyjaciele leżeli i obserwowali chmury płynące po niebie ( wodzenie oczami w różnych kierunkach). Rysowali rękami ich kształty  (rysowanie w powietrzu) i machali łapkami do przelatujących bocianów (machanie).

Kubuś Puchatek pochylił się nad małymi krokusami, które niedawno zakwitły na polanie, powąchał je ( wąchanie kwiatów), ale nie zerwał ani jednego , bo przecież  przyrody nie wolno niszczyć. Nad polanę nadleciał żółty motyl ( naśladowanie machania skrzydłami) a za nim przydreptał Kłapouchy, który jak zwykle szukał swojego ogonka ( marsz w kółeczko, skręty głowy do tyłu). Gdy zobaczył przyjaciół głośno zapytał: ,, Czy przyszła już wiosna?”

 

Jak myślicie, co odpowiedzieli przyjaciele?

 

ZADANIE DO WYKONANIA:

  • dziecko przypomina sobie treść opowieści, wymienia oznaki wiosny, które zapamiętało i układa przed sobą tyle samo klocków ( jeden klocek = jedna ,, oznaka”);
  • liczy głośno zgromadzone przez siebie klocki ( mogą to być patyczki, kulki itp.) i zapamiętuje liczbę;
  • rodzic czyta opowieść i wspólnie z dzieckiem znowu odkłada klocki, tym razem dokładnie wg treści, wspólnie przeliczają zebrane klocki i porównują obydwa wyniki wskazując gdzie jest więcej klocków i o ile, lub czy jest tyle samo.

Dziecku należy się pochwała za wykonanie zadania.

Rodzic ma okazję sprawdzić, jak dziecko zapamiętuje przekazywane treści, przelicza elementy i porównuje wyniki.

 

  1. ,, DOTKNIJ MOTYLA” – zabawa ruchowa.

 

Dziecko chodzi po pokoju, gdy rodzic klaśnie w ręce, dziecko wykonuje podskok     w górę z wyciągniętą ręką tak, jakby chciało dotknąć motyla.

 

  1. ,, PRAWDA – FAŁSZ”.

Rodzic czyta zdania, dziecko musi potwierdzić lub zaprzeczyć za pomocą umownych ruchów, nie używając słów ( np. na tak – klaskanie, na nie – uderzanie dłońmi w podłogę.

– Ślimaki, to ogromne zwierzaki;

– Biedroneczki są w paseczki;

– Żabki skaczą w trawie i pływają w stawie;

-Stokrotki mają czarne środki;

– Pracowite pszczoły robią miodek doskonały;

– Kiedy świeci słońce, jest ciepło na łące.

 

  1. ,, OZNAKI WIOSNY – NIESPODZIANKA” – zadanie plastyczne dla dzieci starszych.

Dziecko samo lub z pomocą rodzica rysuje duży liść z ogonkiem. Koloruje go na zielono i wycina a następnie przykleja za ogonek do następnej kartki. Pod liściem na drugiej kartce rysuje wybrane przez siebie oznaki wiosny. Będzie to zagadka dla domowników, którzy zgadują, co ukrywa się pod liściem.

Rodzic tworzy kartoniki – podpisy do oznak wiosny (drukowanymi literami). Dziecko wspólnie z rodzicem ( lub samo – jeśli potrafi) czyta napis, przykleja go w odpowiednie miejsce. Układa różne zdania z wykorzystaniem odczytanych wyrazów.

 

 VII. ,, ZWIERZĘTA ZWIASTUJĄCE WIOSNĘ’’  – zabawa plastyczna dla dzieci chętnych.

Materiały: kamienie o różnych kształtach, farby, pędzle.

Dzieci przyglądają się kamieniom i próbują sobie wyobrazić w jakie zwierzęta lub owady można je przekształcić. Następnie malują wybrany kamień tak, aby upodobnić go do np. biedronki, ślimaka itp.

Życzymy miłej zabawy.

 

Podstawa programowa:  I/ 5,6,7,9;   II/ 1, 5, 7,9, 11;   III/ 5, 8, 9, ;   IV/ 1, 2, 3, 4, 8, 11, 13, 15, 18.