Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

TEMAT: WIOSNA NA ŁĄCE

1.Wprowadzenie do tematu zajęć – zagadka:
Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle. (łąka)

pp

  1. Wypowiedzi na temat ilustracji; zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy wiosny.

3.Słuchanie wiersza I. Salach „Łąka”

Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt , roślin kolorowych
Tu motylek , a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
Zapraszają wszystkie dzieci
bal wydały dziś motyle
Więc zatańczmy z nimi chwilę.

4.Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza. Rodzice kierują pytania do dzieci:

– O czym jest wierszyk? –Wymień nazwy zwierząt. -Odszukaj je na ilustracji. -Podziel ich nazwy na sylaby i głoski.- Gdzie mieszkają zwierzątka?

5.Taniec do muzyki P. Czajkowskiego „Walc kwiatów”

  1. „Gdzie jest kwiatek?”- zabawa rozwijająca orientację przestrzenną

– dzieci samodzielnie przygotowują wiosenny kwiatek i wykonują polecenia rodzica:

–          połóż kwiatek na dole na podłodze,

–          połóż kwiatek za sobą,

–          połóż kwiatka obok siebie,

–          podnieś kwiatek do góry,

–          połóż kwiatka przed sobą,

7.Ćwiczenie oddechowe:

Dzieci dmuchają na kwiatka na jednym wydechu jak najdłużej, ćwiczenie powtarzają kilka razy.

  1. „Spacerkiem po łące”- opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi

    Jest piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę ( dziecko maszeruje w różnych kierunkach ).Słońce mocno świeci, a wiatr rozdmuchuje nasiona roślin ( chodzi na czworakach i dmucha na rośliny). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła. Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych, aby zebrać z nich nektar( lata jak pszczółki, machając rekami- skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem.( naśladuje  bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach koniczyny siedziały koniki polne poruszając śmiesznie łapkami (siedzi porusza w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko( naśladuje dźwięk: cyt, cyt). Nagle  pojawiły się żaby( naśladuje skakanie żabek), kumkały głośno ( naśladuje kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane bo na łące pojawiły się bociany, chodziły unosząc wysoko nogi ( naśladuje chód bociana) rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć –złe klekotały( naśladuje głos bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek śpiewając wiosenną piosenkę ( naśladuje głos skowronka: dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel ( naśladuje głos wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku piszcząc: pi, pi, pi. Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach  (naśladuje ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami szumiąc wesołe piosenki szszszsz…..szszsz….szszuuu.

  2. „Łąka pełna kwiatów”- praca plastyczna z odcisków palców ( dzieci wcześniej przygotowują kartkę malując ją farbą na kolor zielony, następnie odbijają na niej kolorowe palce: kwiaty).

10.Zadanie dla 6 latków: dokończ zdanie:

Żaby mieszkają na …

Dziób bociana jest koloru …

 

Biedronki maja ubranko w …

 

Stokrotki rosną na …

 

Żaby są koloru …

 

Motyl ma kolorowe …

 

Bociany polują na …

 

Na łące rośnie dużo …

 

Na grzbiecie swój domek nosi …

 

Słodki miodek dają nam…