Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

Zajęcia logopedyczne

W lesie – zabawa ortofoniczna

W lesie dzieci zbierają grzyby. W pewnym momencie „zrywa się wiatr” – dziecko głosem naśladuje szum wiatru (sz, sz, sz) za chwilę zaczyna padać deszcz (kap, kap). „Patrzcie deszczyk przestał padać, wyjrzało słoneczko”. Posłuchajcie jak dzięcioł puka (stuk – puk). Zobaczcie panowie drwale piłują drzewo (zzz, zzz). A teraz słyszycie, gdzieś na drzewie ćwierka ptaszek (ćwir, ćwir). Dziecko powtarza wyżej wymienione dźwięki.

Kotki piją mleczko – zabawa
Dzieci – kotki piją mleczko języczkiem z talerzyków, a następnie chodzą wokół miseczek   i naśladują kotki (miau – miau).

Koniki – zabawa rozwijająca narządy artykulacyjne

Dzieci języczkami naśladują stukot końskich kopyt .

Doktor – zabawa rozwijająca narządy artykulacyjne

Pan doktor zaleca:
płukanie gardła

połykanie pastylek

picie syropu

(Dziecko próbują naśladować te czynności).

Mama – zabawa artykulacyjna

Mama wyszła do sklepu i zostawiła w domu swoją córeczkę. Córeczka się obudziła i wołała: ma – ma, ma – ma to ciszej, to głośniej (dziecko naśladuje).

Sen Ani – zabawa ortofoniczna

Dziecko słuchając opowiadania naśladuje odgłosy.

Mała Ania poszła spać i śnił jej się kotek (miau) i piesek (hau), które spotkała na podwórku. Potem przyszedł mały chłopiec i bardzo płakał, ponieważ zgubił swoją ulubioną piłeczkę. Piesek (hau) i kotek (miau) obiecywali chłopcu swoją pomoc w odnalezieniu piłeczki. W czasie poszukiwań cała trójka (chłopiec, piesek, i kotek) znalazła, zostawiona Anię, płaczącą (uuu) lalę. Lala była bardzo śpiąca i chciała iść do swojego łóżeczka w domu. Chłopiec wraz z kotkiem i pieskiem zanieśli lale do domu, a Ania, która żałowała, że zostawiła lalę na podwórku, uśpiła ja teraz (aaa).

 

Głoski szeregu syczącego: s, z, c, dz

Wybieramy ćwiczenia języka, które nie wymagają wysuwania go na zewnątrz jamy ustnej, np.

malowanie językiem podniebienia
wypychanie policzków językiem
kląskanie całą masą szerokiego języka
cofanie masy języka w głąb jamy ustnej
cmokanie
ściąganie i rozciąganie warg (tzw. dziobek – uśmiech)
Utrwalanie głoski w sylabach:
Pamiętamy o trzymaniu języka za zębami podczas artykulacji głosek s, z, c, dz , ale też
o naturalnym otwieraniu buzi podczas artykulacji samogłosek.
sa se sy so su
asa ase asy aso asu
esa ese esy eso esu
osa ose osy oso osu
usa use usy uso usu

Utrwalanie głoski w wyrażeniach: Na tym etapie łączymy dwa wyrazy zawierające głoskę

, np.: sok truskawkowy pusty słoik listek kapusty
Utrwalanie głoski w zdaniach, tekstach, swobodnych wypowiedziach: Jest to etap autokontoli prawidłowej wymowy:
Sabina ma wesołego psa.
Sylwia ma skakankę.

Sroka schowała srebrną spinkę .
Głoski szeregu szumiącego

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
Ćwiczenia języka
– przesuwanie języka od kącika do kącika
– unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego,
– kląskanie językiem
– oblizywanie wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym
– liczenie zębów (dotykanie i cofanie języka)
– lizanie podniebienia przy otwartych ustach
– wypychanie policzków językiem
Ćwiczenie warg
– zaokrąglanie warg w kształcie ryjka
– zaciskanie jednocześnie pięści i wargi
– trzymanie mocno kartkę papieru między wargami i staranie się ją wyciągnąć
Ćwiczenia żuchwy
– wąchanie kwiatów – duży wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski aa (jako zachwyt), oo (zdziwienie),
– chwytanie górnej wargi dolnymi zębami
Ćwiczenia artykulacyjne
– powtarzanie sylab w nagłosie, śródgłosie, wygłosie
* sza -asz, sze -esz, szo -osz, szu – usz, szy -ysz
* asza, oszo, esze, uszu, yszy
– powtarzanie wyrazów
szalik, szkatułka, maszyna do szycia, wieszak, mysz, kosz, bambosze
– powtarzanie zdań z głoską sz i s (rytmizowanie zdań wraz z jednoczes¬nym klaskaniem):
Sławek kupił sobie szalik. Wszędzie leżą kasztany. Słoik stoi na szafie. Justyna nosi szerokie
spodnie.
GŁOSKA R –

ZABAWA PANA JĘZORKA

  1. Pan Jęzorek jest wielkim czyściochem. Codziennie maluje sufit w swoim domu. Przesuwaj szeroki język po podniebieniu górnym w przód i w tył.
  2. Po malowaniu jest straszny bałagan. Pan Jęzorek wymiata śmieci z podłogi. Przesuwaj język po podniebieniu dolnym, nie „wychodź” poza zęby.
  3. Jęzorek skacze z sufitu. Kląskaj w bardzo wolnym tempie.
  4. Nasz przyjaciel zamienia się w gumę do żucia. Połóż boki języka na zębydolne i przygryź lekko zębami górnymi jak gumę.
  5. Pan Jęzorek ustawia meble w domu – dotykaj językiem górnych a następniedolnych zębów.
  6. Jęzorek kładzie się spać – rozciągaj język leżący swobodnie w jamie ustnejtak, aby jego boki dotykały zębów trzonowych; wstaje, wychodzi na podwórko– wysuwaj szeroki język przez lekko zbliżone zęby.
  7. Sportowiec Jęzorek strzela gole – zrób małą kulkę z chleba lub weź pół TIKTAKA, połóż na czubku języka, unieś język w górę i mocno dmuchnij.

 

Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski r:

  1. Mów wielokrotnie głoskę d…, ale język układaj wysoko w połowie sufitu(podniebienia, za wałkiem dziąsłowym), jest to zaczarowane. Możesz toćwiczenie wykonywać w pozycji leżącej, korzystając
    z małego lusterka.

 

  1. Wymawiaj dziąsłowo, czyli językiem dotykaj wałeczka dziąsłowego (jest to „górka” za naszymi górnymi zębami) i wymawiaj:

dddd…., tttt…., td…, tdn…, teda…, tede…, tedo…, tedu…, tedy…, dda…, dde…, ddo…, ddu…, ddy…, adda…, edde…, oddo…, uddu…, yddy…, bda…, bde…, bdo…, dbu…, dby…

3.Wymawia ddd…,przesuwaj szybko palcem pod językiem w prawo i w lewo,pobudzając go do drgań (język szeroki, rozluźniony, ułożony tuż za górnymizębami).

  1. Baw się w mechanika samochodowego, który wymienia silniki w pojazdach.Naśladuj odgłosy pracy silnika mówiąc wielokrotnie logotomy: tttt, dddddd, tdtdtd, tdn, teda, tedu, tede, tedo, tedy, dda, ddo, dde, ddu, ddy, bda, bde,bdo, bdu, bdy Tedo, tedo, tedo, tedo

Zagadki logopedyczne

Mieszka w rzece albo w stawie i szczypcami tnie jak krawiec.
Są na nich czasem gwiazdki, szlaczki,

a one zawsze dwie – jak bliźniaczki.

Ramę ma – nie do obrazu. Łańcuch ma –

lecz nie dla psa. Kiedy nogą dodasz gazu,

to się kręcą koła dwa.