Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

TEMAT:  MAMY  ZDROWE  NAWYKI

 

  1. POBUDKA!

 

Wstawać śpiochy, bo już czas.

Poniedziałek wita was!

Otwórz oko lewe, prawe-

zaczynamy znów zabawę!

  1. POROZMAWIAJMY O NAWYKACH.

 

Rodzic wyjaśnia dziecku, co oznacza słowo ,, nawyk”. Jest to jakaś czynność, pewien sposób zachowania się. Nawyki nabywamy poprzez wyćwiczenie i systematyczne powtarzanie. Nawyki mogą być dobre, ale też złe. Wspólnie z dzieckiem należy wymyślić kilka dobrych nawyków ( np. gaszenie światła, gdy wychodzimy z pokoju, segregowanie śmieci, itd.) oraz kilka złych, które nie wpływają dobrze na nasze zdrowie lub życie ( np. palenie papierosów, wkładanie palca do nosa, itd.).

Dziś porozmawiamy o zdrowych nawykach.

 

  1. ,, W ZDROWYM  CIELE  ZDROWY  DUCH” – posłuchajcie wiersza Teresy Błaszczyk.

 

W zdrowym ciele zdrowy duch!  Ćwiczy co dzień mały zuch

Chociaż lat niewiele ma, już o zdrowie swoje dba.

 

Przed śniadaniem gimnastyka: prawą, lewą nogą fika,

skłon i wyprost, przysiad, skok i przeciąga się, jak kot.

Z pleców swoich zrobi wnet bardzo piękny koci grzbiet.

Ćwiczy, chociaż trud to wielki, pompki, brzuszki i rowerki.

 

Tato patrzy – Ale zuch! W zdrowym ciele zdrowy duch!

 

Po ćwiczeniach, mówię wam, on apetyt wilczy ma.

Je posiłki smaczne, zdrowe, świeże, nawet kolorowe.

Je owoce i jarzyny, bo w nich same witaminy.

Lubi mleko, jajka, ser…  Chce być silny, tak jak lew.

 

Mama na to :  – Ale zuch! W zdrowym ciele zdrowy duch!

 

Ruszaj więc i ty, kolego. Spacer, rolki, nic trudnego.

Nie sieć w domu, nie narzekaj, biegaj, pływaj, ćwicz – nie zwlekaj!

 

Odpowiedzcie na pytania:

–  Co oznacza powiedzenie : ,, w zdrowym ciele zdrowy duch!”?

–  Co codziennie robi zuch z wiersza?

–  Jakie wy macie zdrowe nawyki?

 

  1. ACH, GIMNASTYKA! – zabawa ruchowa z wykorzystaniem fragmentu wiersza.

Rodzic recytuje ponownie wyeksponowany fragment wiersza, zatrzymując się przy każdym ćwiczeniu. Dziecko wykonuje wskazane ćwiczenie kilkukrotnie.

 

  1. ,,ZDROWE NAWYKI” – zabawa ruchowo naśladowcza.

Rodzic mówi rymowankę, zadaniem dziecka jest dokończyć brakujące słowo i pokazać, jak wykonuję się daną czynność.

 

Byś miał bardzo dużo siły, byś nie chodził tak, jak cień,

zapamiętaj, że podstawą jest spokojny, długi …  ( sen).

 

Ruszajmy się wszyscy bez marudzenia,

bo ważne dla zdrowia są wszystkie … ( ćwiczenia).

 

Kto chce czysty, schludny być,

musi się dokładnie … ( myć).

 

Deszcze, upały, czy chłody – oto zadanie,

by dobrać do pogody odpowiednie … ( ubranie).

 

Aby na marne nie poszły twoje wysiłki,

codziennie zjadaj zdrowe … ( posiłki).

 

  1. ĆWICZENIA ODDECHOWE PRZY OTWARTYM OKNIE połączone z ćwiczeniami ruchowymi:

– wykonywanie wdechu z równoczesnym ruchem rąk na boki, a wydechu z przesunięciem rąk do przodu, aż do zupełnego ich skrzyżowania;

– przy wdechu ręce podnosimy do góry, a przy wydechu opuszczamy;

– dłonie oparte na karku, przy wdechu łokcie odciągamy do tyłu, przy wydechu wracają do pozycji wyjściowej, tj. łokcie w przód;

– skręt tułowia w bok przy wdechu, a następnie powolny wydech i powrót do początkowej pozycji;

– tułów pochylamy do przodu, ręce swobodnie zwisają, podczas skłonu wykonujemy wdech, natomiast prostowanie tułowia to równoczesne unoszenie rąk i wdech;

– naśladowanie drzew poruszających się na wietrze.

 

  1. CO DOBREGO ? – zabawa badawcza z wykorzystaniem zmysłu smaku i zapachu.

Rodzic przygotowuje dla dziecka małe kąski różnorodnych produktów spożywczych, ( np. ser żółty, ogórek, chleb, kawałek jabłka, banana itp.), ale tak, aby dziecko ich nie widziało. Następnie zawiązuje mu oczy – dziecko za pomocą węchu i smaku stara się rozpoznać, co dobrego otrzymało.

 

  1. ZDROWA KANAPKA – zadanie dla dzieci starszych. Przypominamy o higienie rąk!

 

Prosimy, aby rodzic umożliwił dziecku samodzielne przygotowanie kanapki ( lub kanapek) z różnorodnych  produktów spożywczych. Pomoc rodzica to krojenie w razie potrzeby, dajmy jednak dziecku możliwość  posłużenia się niezbyt ostrym nożem – niech ma odczucie, że tworzy samo. Kanapka taka może być ,, drugim śniadaniem’’ dla dziecka,         a jeżeli jest niejadkiem i nie toleruje pewnych produktów – niech zajadają się nią inni członkowie rodziny, pokazując,że jest smaczna i zdrowa.

Możemy nauczyć dziecko tworzyć na kanapce wymyślne kompozycje, np. żaglówki, biedronki, motyle – pamiętajmy, że ,, jemy również oczami’’ i każdy nowy produkt, który dziecko zje – to sukces rodzica.

Po pracy dziecko porządkuje miejsce działania, niech będzie to kolejny dobry nawyk nabywany przez waszą pociechę.

 

Podstawa programowa:  I / 1, 3, 5,6,7 ;   II / 4, 7 ;  III / 1,6,7,9 ;  IV / 1,2,1112,18.