Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

 

 

TEMAT: RECEPTA NA ZDROWIE

Witajcie dzieciaki! Zapraszam Was w kolejnym dniu zajęć o tematyce zdrowotnej. Zaczynamy na wesoło, bo śmiech to zdrowie.

  1. Ekspresja ruchowa do piosenki „Witaminki” z repertuaru zespołu Fasolki
    https://www.youtube.com/watch?v=Qxgbsf79l4o

2.Słuchanie wiersza„Dla każdego coś zdrowego”- S. Karaczewskiego.
Zapoznanie z zasadami zdrowego i racjonalnego odżywiania.

Jeśli chcesz się żywić zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem,
zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny,
połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata,
w witaminy jest bogata!
Mleko, jogurt, ser, maślanka –
to jest twoja wyliczanka!
Chude mięso, drób i ryba
to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny, owocowy,
kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie,
ten sam sobie skraca życie!

3. Rozmowa na temat wiersza i zdrowego odżywiania

wyjaśnienie niezrozumiałych słów jarzyny = warzywa,
razowiec = chleb z mąki razowej, chleb ciemny, :

– co powinniśmy jeść, abyśmy byli zdrowi?
– co oznacza zdrowe jedzenie
– dlaczego trzeba jeść dużo owoców i warzyw?
– jakie znasz owoce i warzywa?
– o czym należy pamiętać spożywając owoce i warzywa?
– jakich produktów należy unikać?
– jak należy jeść posiłki szybko czy powoli?
– co najzdrowiej pić?
– czy wystarczy jak zjemy jeden raz dziennie?
– czy powinniśmy zdejmować z kanapek warzywa, sałatę wędlinę, sery i wędliny?
– czy w przedszkolu dostajemy zdrowe posiłki? Jakie?

– w jaki jeszcze inny sposób niż zdrowe odżywianie możemy zadbać o swoje zdrowie. (ruch, higiena osobista)

  1. Inscenizacja ruchowa – rodzic czyta rymowankę i wraz z dzieckiem wykonuje odpowiednie ruchy

Ręce do góry, nogi prościutkie, – podnoszą ręce do góry,
tak ćwiczą dzieci: grzeczne, zdrowiutkie.
Ręce na ramiona – opuszczają ręce na ramiona
potem w dół opuszczamy
i kilka razy tak powtarzamy. – i powtarzają za rodzicem tekst,
Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!
Teraz się każdy robi malutki. – wykonują przysiad,
To, proszę państwa, są krasnoludki. – tworzą z dłoni nad głową czapeczki,
Szybko wstajemy, ręce do góry – podnoszą się, machają rękami nad głową
o tak – po niebie przechodzą chmury. – w prawą i lewą stronę,
Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!

A teraz rozkrok, skłon pogłębiamy, – wykonują skłony, dotykają rękami podłogi,
sprawnie na boki się rozglądamy. – wykonują skręty głowy w prawą i lewą stronę,
Kręci się nasza głowa dokoła, – kręcą głową w jedną i drugą stronę,
broda do przodu wysuwa wesoła. – wysuwają brodę i żuchwę do przodu,
Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!
Ramię do ucha wznosi się żwawo, – dotykają prawym ramieniem do prawego ucha,
potem lewym do lewego,
łokieć kolano też wita z wprawą. – prawym łokciem dotykają lewego kolana i odwrotnie,
Zrobić przysiad to prosta sprawa, – wykonują przysiad,

podskoczyć w górę to też zabawa – podskakują w górę.

Raz, dwa, trzy – ćwicz i ty!

 

  1. „Piramida zdrowego żywienia”- praca z obrazkiem
    Zapoznanie z grupami produktów, niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu, zwrócenie uwagi na produkty, które należy spożywać często ( produkty zbożowe, owoce i warzywa, mleko i jego przetwory, mięso, woda).

 

  1. Co to są witaminy?- burza mózgów
    Witaminy – to substancje niezbędne dla zdrowia naszego organizmu. Wpływają one na nasz wzrost, budowę kości, odporność na choroby, a nawet na naszą pamięć.

    Aby nasz organizm prawidłowo się rozwijał, potrzebujemy wielu witamin. Najważniejsze z nich to – witaminy A,B,C,D

 

Gdzie znajduje się najwięcej witamin?

 

  1. Rymowanki o owocach i warzywach ( rodzic zachęca dziecko do nauki jednej wybranej na pamięć).

 

Na zdrówko dobra to rada

-dużo owoców zajadaj!

W owocach są witaminki

-są to zdrowia okruszynki.

 

Chcesz być zwinny jak wiewiórka?

Chcesz być szybki jak zajączek?

Chcesz być silny tak jak miś?

Więc warzywa jedz od dziś.

 

Do ziemniaków suróweczka

to jest pomysł doskonały,

bo dodaje moc zdróweczka

oraz uśmiech na dzień cały.

 

Por, marchewka i pietruszka

 

już wskoczyły do garnuszka.

 

Jeszcze seler i ziemniaczki

 

i fasolka i buraczki.

 

Szybko zupka jest gotowa-jarzynowa, bardzo zdrowa!

 

 

  1. Wypowiadanie się dzieci na temat swoich ulubionych potraw, rysowanie ich na małych karteczkach. Układanie „Słoneczka” z karteczek z rysunkami wokół napisu „Smacznego”.
    Analizowanie wspólnie z rodzicem, które potrawy są najbardziej lubiane i jednocześnie zdrowe.

 

  1. Zadanie dla dzieci starszych:

 

Przygotuj dla siebie i domowników sałatkę owocową lub szaszłyki z ulubionych przez Ciebie owoców. Poproś rodziców o zakupienie potrzebnych produktów.

Zachowaj ostrożność podczas pracy nożem i ostrymi patyczkami.

 

SMACZNEGO!!!

 

 

Podstawa programowa:

I/3,4,5,7,8      II/2,6,9,11        III/2,4,5,7,8,9       IV/2,4,5,7,8,9,15,18,19