Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

Temat dnia ; ,,Gimnastykę uprawiamy i o zdrowie nasze dbamy,, .

Zabawa ruchowa na powitanie:
– Wszyscy są, witam was
Już zabawę zacząć czas,
Jestem ja, jesteś Ty,
Raz, dwa, trzy.


Poranna gimnastyka z muzyką.

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
Rodzic czyta list do dzieci.
Kochane dzieci!

Nasz przyjaciel Tygrysek ma pewien kłopot i postanowił poprosić nas o pomoc. Posłuchajcie, co mu się przydarzyło…

Kilka dni temu, gdy Tygrysek brykał sobie po „Sportowej Dolinie”, zobaczył przechodzącego w pobliżu bardzo smutnego chłopca. Tygrysek podszedł do niego i chciał zaprosić go do zabawy, ale niestety chłopiec powiedział, że jest zmęczony, słaby i nie ma siły ani na bieganie, ani na wspinanie się na drabinki, ani nawet na zjeżdżanie ze zjeżdżalni. Jego mama dodała jeszcze, że Jaś – bo tak miał na imię chłopiec – nie chce rano wstawać    z łóżka, bardzo długo wyleguje się na kanapie, a potem cały dzień ogląda bajki w telewizji   i gra w gry komputerowe.
( Rodzic przerywa czytanie i zadaje dziecku pytanie)

Jak sądzisz, czy chłopiec dobrze się zachowuje? Rodzic czyta dalej

Niestety nikt nie powiedział Jasiowi, co trzeba robić, aby być zdrowym i silnym, ale – przyjaciele Tygryska Urwiska – już od dawna to wiedza.

Dziecko podaje propozycje w jaki sposób pomóc tygryskowi . Rodzic zapisuje na kartce  propozycje podane przez dziecko.
Zachęcenie do wypowiedzi na temat „ Co by było, gdybyśmy nie ćwiczyli?” – burza mózgów ,,
Wspólne ustalenie wniosków;

 Ruch zapobiega otyłości, wzmacnia odporność organizmu, uczy gry w zespole i zdrowej rywalizacji. Dzieci regularnie uprawiające sport, są nie tylko zdrowsze, ale także bardziej pewne siebie i lepiej radzą sobie z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami.

 

Tygrysek Urwisek na pewno skorzysta z naszych rad i gdy będzie ćwiczył będzie silny jak lew.
Zabawa przy piosence – nauka refrenu.

,,Silny ja lew”
Chociaż latek mało mam,
to powiedzieć muszę Wam,
Byście nie martwili się
I wiedzieli o tym, że:
Ref. Jestem silny jak lew, lew, lew, lew,
umiem zmarszczyć też brew, brew, brew, brew.
Zjadam wszystko za dwóch, dwóch, dwóch, dwóch,
Taki ze mnie jest zuch. Biegam szybko jak koń, koń, koń, koń,
nie mam uszu jak słoń, słoń, słoń, słoń.
Jestem spryty jak lis, lis, lis, lis,
myszy powiem a kysz ! ( itd. )

https://www.youtube.com/watch?v=Vc2p-2aUDbM
A teraz zapraszamy do wspólnej gimnastyki.
Ćwiczenia prowadzące do wyczucia własnego ciała:
Rozgrzewamy nasze ciało:
• Leżenie na plecach i jazda po podłodze;
• Ślizganie się na brzuchu po podłodze;
• Siedząc, kręcenie się w kółko na pośladkach;
• Przeciąganie się i tulenie jak kotek – dziecko leży na podłodze, na hasło „przeciągamy się” dziecko wyciąga się szeroko jak tylko może, na hasło „tulimy się” dziecko tuli się jak kotek;
Ćwiczenia w parach:
• „Lustro” – dziecko w parach z rodzicem siedzą naprzeciwko siebie, rodzic wykonuje dowolne miny i gesty dziecko stara się je naśladować; zmiana ról;
• „Dywan” – zwijamy i rozwijamy dywan.  Dziecko leży na podłodze, rodzic stara się je turlać          w różne strony; zmiana ról;
• „Mostek” – rodzic robi mostek, a dziecki obchodzi je na czworakach, przechodzi pod, nad, dookoła; potarzamy to kilka razy .
Ćwiczenia „przeciwko” w parach:
• „Kłębek włóczki ” –  dziecko zwija się w kłębek, rodzic  stara się je rozwinąć; zmiana ról;
• „ Odklejanie od podłogi”-  dzieci mocno „przykleja się ,,do podłogi, rodzic stara się je oderwać; zmiana ról;
• „Siłacze” – dziecko i rodzic siadają naprzeciw siebie i przepychają się stopami;
• Relaks – swobodne oddychanie.
Ćwiczenie oddechowe – oddech balonowy – pompujemy brzuszkowe balony!
Dziecko kładzie się na plecach, ugina nogi w kolanach, a stopy opiera o podłogę. Ręce układa wzdłuż ciała z dłońmi na podłodze. Wolno wciąga powietrze przez nos. Brzuch i klatka piersiowa wzdymają się (lekko unoszą) jak balon napełniony powietrzem. Wypuszczają powoli powietrze przez nos. Brzuch i klatka piersiowa opadają jak balon, z którego wypuszczane jest powietrze. Rodzic oddych razem z dzieckiem .
Ćwiczenia „razem”:
• „Waga”- dziecko z rodzicem chwytają się w parach za ręce i na przemian wykonują przysiady; zmiana rół;
• Zabawa w „złap za” –  dziecko porusza  się po pokoju na hasło rodzica chwyta się za np. kolano, łydkę , głowę, prawe ucho itp.
Relaksacja
Dziecko zamyka oczy leży na dywanie . Rodzic czyta tekst.
A teraz wyobraźmy sobie, że jest ciepły, słoneczny dzień. Niech ci się wydaje, że leżysz na różowej chmurze. Całe twoje ciało miękko na niej spoczywa. Wszystkie części ciała toną w chmurze i żadna nie musi nic robić, bo chmura przytrzymuje ją w powietrzu. Leżysz i łagodnie płyniesz z chmurą. Wieje lekki, chłodzący twoje skronie wiatr. Nad tobą w górze słońce rozlewa swe ciepłe, jasne promienie na cały świat wokół nas. Jest nam bardzo miło i przyjemnie. Chmura unosi cię, kołysze. Niesie w przestworza. Stopniowo wracamy do rzeczywistości. Delikatnie poruszamy palcami rąk, powoli siadamy  i głęboko oddychamy.

Zadanie dla dzieci starszych .
Przygotowanie plakatu,, Sport to zdrowie ,, rymowanki o sporcie lub ilustracjin/t,,Mój ulubiony sport,, ( do wyboru ).
Zadanie dla dzieci młodszych.

Kolorowanie lub lepienie plasteliną kół olimpijskich. ( Rodzic rysuje na kartce formatu A4 pięć  kół, tak jak we fladze olimpijskiej ) .
Podstawa programowa; I.4.5.7.8.9.  III.2.5 .8.9.  IV. 1.2.5.8.9.20.