Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

Temat dnia ; Chcę być pomocny..

 

 Powitanie;

„Witam te  dzieci”, których:
– mama ma niebieskie oczy
– tata nosi okulary
– mama piecze ciasta
– tata czyta bajki na dobranoc
– mama ma długie włosy
– tata ma wąsy .

 ,,Choć mam rączki małe,,- osłuchanie z piosenką.

https://www.youtube.com/watch?v=0FqM2MdOOs0

Choć mam rączki małe
i niewiele zrobię,
pomogę mamusi,
niech odpocznie sobie.

Zamiotę izdebkę
umyję garnuszki,
niech się tu nie schodzą
łakomczuszki – muszki.

I braciszka uśpię
w białej kolebusi.
Chociaż w tym pomogę
kochanej mamusi.

Kończenie zdań. ( Rodzic czyta początek zdania – dziecko dopowiada )
Moi rodzice są kochani, bo…
Lubię być w domu, bo…
Pomagam rodzicom w…

Rodzic czyta dziecku opowiadanie „ Trzej synowie” Bruno Ferrero

Trzy kobiety szły do studni, aby zaczerpnąć z niej wody. Na kamiennej ławce, w pobliżu fontanny, siedział starszy człowiek i przysłuchiwał się ich rozmowom.
Każda z kobiet wychwalała swojego syna.
„ Mój syn”, mówiła pierwsza, „ jest tak zwinny i bystry, że nikt nie jest w stanie mu dorównać”.
„ Mój syn”, mówiła druga, „ śpiewa jak słowik. Nie ma nikogo na świecie, kto mógłby poszczycić się tak pięknym głosem, jak on”.
„ A ty, co powiesz o swoim synu?”, zapytały trzecią kobietę, która nic nie mówiła.
„ Sama nie wiem, czy mogę powiedzieć coś niezwykłego o moim dziecku”, odpowiedziała tamta. „ Jest dobrym chłopcem, tak jak wielu innych. Nie robi jednak nic specjalnego…”.
Kiedy dzbany były już pełne, kobiety skierowały się w stronę domu. Podążył za nimi również starzec. Naczynia były ciężkie i ramiona kobiet uginały się od wysiłku.
W pewnym momencie zatrzymały się, aby móc trochę odpocząć.
Podbiegło wtedy do nich trzech młodzieńców. Pierwszy rozpoczął natychmiast jakieś widowisko: oparł dłonie na ziemi i zaczął wywijać koziołki, wierzgając nogami w górze, a potem zaczął wykonywać salta.
Kobiety przyglądały mu się z zachwytem: „ Ach, jaki zręczny!”.
Drugi chłopiec zaraz zaintonował jakąś piosenkę. Głos miał tak piękny, jak słowik. Kobiety przysłuchiwały mu sie ze wzruszeniem w oczach: „ Ach, cóż to za anioł”.
Trzeci z chłopców podszedł w stronę matki, zarzucił na siebie ciężką amforę i zaczął ją dźwigać przy jej boku.
Wtedy kobiety zwróciły się do starca: „Co powiesz o naszych synach?”.
„ O synach ?”, zawołał ze zdziwieniem starzec. „Widziałem tylko jednego!”.

Rozmowana temat wysłuchanego opowiadania ;
Propozycje pytań:
– O kim rozmawiały kobiety przy studni?
– Za co chwaliła swojego syna pierwsza kobieta?
– Co mówiła o swoim synu druga kobieta?
– Co powiedziała o swoim synu trzecia kobieta?
– Kogo spotkały w drodze powrotnej? Jak zachowali się synowie?
– Dlaczego starzec powiedział „ widziałem tylko jednego syna”?.

Klubik dyskusyjny  „W jaki sposób dzieci pomagają w domu swoim najbliższym?”.
• zwrócenie uwagi na to, jaki wpływ ma bezinteresowna pomoc na uczucia ludzi
• zwrócenie uwagi na to, że swoje uczucia wobec najbliższych najpełniej wyrażamy poprzez niesienie pomocy

.Wspólne opracowanie „ Listy Przebojów Domowej Pomocy”.
Rodzic przygotowuje duży szary papier z nagłówkiem „ Lista przebojów domowej pomocy”. Następnie przygotowuje kartki A4 z nazwami różnych prac domowych (np. odkurzanie, mycie naczyń, podlewanie kwiatów, zabawa z młodszym rodzeństwem itp.)  Następnie prosi dziecko, aby zastanowiło się i podało  nazwę czynności, którą rzeczywiście wykonuje .
Omówienie opracowanej Listy Przebojów.( Rozmowa na temat najpopularniejszych form pomocy, zwrócenie uwagi na prace, które wymagają od dziecka wysiłku i poświęcenia.
Uwaga! Należy pochwalić dziecko za chęć niesienia pomocy i każdą, nawet drobną formę pomocy. Umieszczenie Listy Przebojów w widocznym miejscu w pokoju.

Zabawa pantomimiczna „Zgadnij co robię?”
Dziecko przedstawia za pomocą gestów różne prace, jakie wykonuje w domu. Rodzic odgaduje  o jakie czynności chodzi.
Zadanie dla dzieci. starszych

Jeżeli dziecko  nie rzdzi sobie z tym zadaniem  wskazana jest pomoc rodzica ).
Dziecko samodzielnie opracowuje tygodniowy grafik prac domowych. Na każdy dzień tygodnia planuje jedną czynność do wykonania. Jeżeli wykona daną czynność zaznacza to na grafiku uśmiechniętą buźką. Posumowanie i omówienie następuje na koniec tygodnia.
Zadanie dla dzieci młodszych.
Ozdabianie kredkami świecowymi „pomocnej dłoni”, która ma przypominać, o konieczności pomagania rodzicom w drobnych pracach w domu.
Podsumowanie  – metodą „ niedokończonych zdań”-
„Kiedy pomagam komuś, to czuję ……”
Powtórzenie piosenki  ,,Choć mam rączki małe,,

 

Podstawa programowa;   I 4.5.7.9    II.2 .7   III 1.2. 6.8.9   IV 1.2.4.5 .7.16.19.