Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

TEMAT  ZAJĘĆ  : ,,  CO  NAS  CZEKA  LATEM?  ”

 

  1. ,, DZIEŃ DOBRY ;; – rymowanka  na powitanie.

 

Dzień dobry, dzień dobry – pięknie się witamy.

Dzień dobry, dzień dobry – dobry humor mamy.

Dzień dobry, dzień dobry – słonko jasno świeci.

Dzień dobry, dzień dobry – kłaniają się dzieci.

  1. ,, PORADY GIMNASTYCZNE  NA  LATO” – rymowanka do nauki na pamięć.

( wypowiadamy wiersz rytmicznie, w trakcie liczenia wskazujemy po jednym palcu, aż dojdziemy do trzech, stopniowo możemy dodawać stosowne ruchy).

 

Kto się chce na drzewa wspinać – raz, dwa, trzy,

Musi giętki być jak trzcina – raz, dwa, trzy.

Musi szybszy być od rysia – raz, dwa, trzy,

I silniejszy być od misia – raz, dwa, trzy.

Gdy poćwiczysz tak przez miesiąc – raz, dwa, trzy,

na dąb wejdziesz i na jesion – raz, dwa, trzy.

Lecz oszczędzaj drzewa cienkie – raz, dwa, trzy,

Złamiesz drzewko – no i rękę… raz, dwa, trzy.

 

Widzisz więc, że latem czekają na ciebie różne przygody, ale pamiętaj, że każda zabawa musi być bezpieczna!

 

  1. ,, LATO” – poznanie wiersza A. Bomby.

 

Pod błękitnym niebem, wśród zielonych liści,

Przechodzi się Lato i tak sobie myśli…

W ten letni poranek, pełen aromatów

skosztuję truskawek, zrobię wianek z kwiatów.

Zerwę pyszne wiśnie, maliny czerwone.

Nazbieram garść małych, słodziutkich poziomek.

Spróbuję czereśni, pójdę na jagody,

później się zanurzę w nurtach chłodnej wody.

 

Lato kusi nas owocami – jedzcie je na zdrowie – pamiętajcie jednak o bardzo ważnej rzeczy: owoce należy umyć przed spożyciem!

 

  1. ,, ZRYWAMY OWOCE” – zabawa ruchowa.

Przed rozpoczęciem zabawy należy ustalić w jakiej pozycji zrywamy owoce, co zależy oczywiście od miejsca ich wzrostu, np.

– czereśnie, wiśnie, jabłka itd. ( na drzewie) – podskok do góry;

– malina, porzeczka, agrest itp. ( na krzaku) – pochyla się a następnie prostuje;

– borówki, truskawki, poziomki ( na krzaczku) – kuca i wstaje.

Dziecko chodzi po pokoju ( lub po podwórku) i zrywa owoce, tj odpowiednio reaguje ruchem na nazwę owocu wymawianego przez rodzica.

 

  1. ,, DLACZEGO OWOCE  PĘKAJĄ?’’ – zabawa badawcza.

Kiedy latem pada deszcz, zdarza się, że niektóre z dojrzewających owoców pękają. Można to zaobserwować u czereśni, wiśni, śliwek i agrestu.

To efekt tego, że miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka niestety nie zachowuje się jak nadmuchany balonik i się nie rozciąga – dlatego pęka.

Jeśli możecie zdobyć laskę rabarbaru, to zrobimy eksperyment. Należy go pociąć na trzy kawałki, tak, aby końce lasek były równe, niepostrzępione. Jeden kawałek rabarbaru należy włożyć do woreczka foliowego, pozostałe do miski z wodą. Następnego dnia porównujemy wygląd rabarbaru.  Ten z woreczka nie zmienił wyglądu, ten z wody jest na końcach popękany i zwinięty.

To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania mniej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija.

 

  1. ,, POMIAR WZROSTU’’ – zabawa matematyczna.

Po czym poznać, że urośliśmy? Rodzic wspólnie z dzieckiem szuka odpowiedzi na to pytanie.

( za małe buty, za krótkie spodnie, za niskie krzesełko itp.)

Zadanie I :

Mierzymy i zaznaczamy wzrost dziecka przy futrynie drzwi. Robimy to za pomocą metra krawieckiego. Pokazujemy mu jakie jest wysokie, czyli miejsce zaznaczenia na futrynie oraz ile to jest na metrze. Prosimy, aby położyło się na podłodze i pytamy, jak myśli, czy jeśli go teraz zmierzymy, to miara będzie taka sama? Zadaniem rodzica jest uzmysłowić dziecku, że jego wzrost się nie zmienia, mimo że zmienił pozycję.

Zadanie II :

Szukamy innych sposobów mierzenia, np. za pomocą stopy – możemy mierzyć bok dywanu. Pokazujemy dziecku, że tu miara jest inna, tzn. dziecko musi zrobić więcej kroków, bo ma mniejszą stopę,  dorosły odwrotnie – mniej kroków, bo ma większą stopę.

Długość dywanu jednak się nie zmienia.

Zadanie III :

Mierzymy długość różnych przedmiotów: stołu, krzesła, kanapy itp. za pomocą umownych miar, np. ołówka, dłoni , butów.

 

  1. ,, ZATRZYMAJ SIĘ ZGODNIE Z POLECENIEM’’ – zabawa orientacyjno – porządkowa.

Dziecko porusza się zgodnie z poleceniem rodzica, np. Podejdź do okna i stań do niego tyłem…, bokiem do stołu…., przodem do drzwi…, na krześle…, za krzesłem…, z lewej strony krzesła…, z prawej strony krzesła…, pod stołem.

Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania.

 

  1. WYRUSZAMY OBSERWOWAĆ.

Proponujemy wyjście na podwórko w miejsce, gdzie dzieci mogą zobaczyć drzewa i krzewy  owocowe. Zwracamy uwagę na aktualny wygląd owoców. Porozmawiajmy z nimi o ich dojrzewaniu oraz zakazie jedzenia owoców  niedojrzałych.

Wracajmy co jakiś czas w te miejsca, tak , aby dziecko miało możliwość obserwacji zmian zachodzących w owocach, aż do momentu, gdy można je będzie zrywać.

Podczas wyjścia i powrotu zwracamy uwagę na samodzielność dziecka podczas ubierania i rozbierania się.

 

Podstawa programowa: I / 2,4,8;  II / 7,8,11:   III / 8,9 ;   IV / 1,2,7, 13,18.