Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

Zajęcia logopedyczne

Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski,,sz,,
Ćwiczenia usprawniające wargi – całuski – cmokamy i posyłamy całuski; prosiaczek – wysuwamy zaokrąglone wargi, tworząc ,,ryjek’, a następnie przekształcamy ,,ryjek’’ w szeroki uśmiech; rybka – wysuwamy zaokrąglone wargi, tworząc ,,rybi pyszczek’, naprzemiennie otwieramy   je  i zamykamy.
Ćwiczenia usprawniające język – wysuwanie i chowanie języka – oblizywanie warg, – „spacer języka po buzi” (język jest raz na górze, raz na dole), – kierowanie języka na boki, do brody, do nosa, konik – kląskamy językiem, łasuch – naśladujemy ssanie cukierka, a następnie oblizujemy górną wargę szerokim językiem, czyścioszek – dokładnie myjemy językiem górne zęby od wewnętrznej i zewnętrznej strony; jaszczurka – masujemy język, wysuwając go i chowając pomiędzy lekko rozwartymi zębami; guma do żucia – żujemy brzegi języka zębami trzonowymi; trąbka – zwijamy język w trąbkę (rurkę) i dmuchamy.
Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na kolorowe piórka, piłeczki pingpongowe, płomień świecy przez dziecko w fazie wydechu.

Wiaterek – wierszyk do ćwiczeń z głoską ,,sz”.
Wiaterek
W pewnym lesie Pan Wiaterek
Wyszedł sobie na spacerek,
Szszsz…
Milo szumi, spaceruje,
Trąca drzewa, podskakuje,
Szszsz…
Wiatr listami rozbawiony,
Rusza nimi z każdej strony,
Szszsz…
W końcu prosi je do tańca,
No i szumiąc tańczą walca,
Szszsz…
Ćwiczenia artykulacyjne; ,,Sylaby’’.
Powtarzanie sylab
Podczas ćwiczeń należy przedłużać wymowę głoski „sz”. – szszu, szszo, szsza, szsze, szszy, – uszszu, yszszy, oszszo, aszsza, eszsze, – oszsz, uszsz, aszsz, eszsz, yszsz.
Powtarzanie słów.
Rodzic wypowiada słowa z głoską „sz”, a dziecko je powtarza: szachy, szafa, szalik, szufelka, szynka, szkoła, szminka, sznurowadło, szpilki, szpulka; kieliszek, koszulka, naszyjnik, ptaszek, wieszak, gruszka, kasztan, paluszki, pietruszka, poduszka, kapelusz, kosz, listonosz, mysz, pióropusz.
Szara myszka
Szara myszka w szafie mieszka
A na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.
Dziecko powtarza zdania wypowiadane przez rodzica.
Szymek lubi gruszki, Mariusz gra w szachy. Pani szyje na maszynie. Pod szafą siedzą myszy. Szymon szuka szalika w szafie. Muszla szumi przy moim uszku. Tata wiesza koszule na wieszakach. Łukasz je pyszny groszek. Wujek Tomasz pisze wiersze.
Utrwalenie prawidlowej wymowy głoski,,r,,

Ćwiczenia usprawniające język – wysuwanie i chowanie języka – oblizywanie warg, – „spacer języka po buzi” (język jest raz na górze, raz na dole), – kierowanie języka na boki, do brody, do nosa, konik – kląskamy językiem, łasuch – naśladujemy ssanie cukierka, a następnie oblizujemy górną wargę szerokim językiem, czyścioszek – dokładnie myjemy językiem górne zęby od wewnętrznej i zewnętrznej strony; jaszczurka – masujemy język, wysuwając go i chowając pomiędzy lekko rozwartymi zębami;
Szybkie powtarzanie za rodzicem
la, la, la… lo, lo, lo…, le, le, le…, lu, lu, lu…, ly, ly, ly…, li, li, li…
ṭ ṭ ṭ ṭ….., ḍ ḍ ḍ ḍ…., ṭ ḍṭ ḍṭ ḍṭ ḍ….
ṭla ṭla ṭla….ṭlo, ṭlo, ṭlo…, ṭle, ṭle, ṭle…, ṭlu, ṭlu, ṭlu, ṭly, ṭly, ṭly, ṭli, ṭli, ṭli
ḍla, ḍla, ḍla…, ḍlo, ḍlo, ḍlo…, ḍle, ḍle, ḍle…, ḍlu, ḍlu, ḍlu…, ḍly, ḍly, ḍly…, ḍli, ḍli, ḍli…
ṭḍa, ṭḍa, ṭḍa…, ṭḍo, ṭḍo, ṭḍo, ṭḍe, ṭḍe, ṭḍe, ṭḍu, ṭḍu, ṭḍu, ṭḍy, ṭḍy, ṭḍy…
ḍḍa, ḍḍa, ḍḍa…, ḍḍo, ḍḍo, ḍḍo…, ḍḍe ḍḍe, ḍḍe…, ḍḍu, ḍḍu, ḍḍu…, ḍḍy, ḍḍy, ḍḍy
Powtarzanie najpierw powoli, potem szybko i płynnie:
ṭḍa, ṭḍo, ṭḍe, ṭḍu, ṭḍy,
aṭḍa, aṭḍo, aṭḍe, aṭḍu, aṭḍy
oṭḍa, oṭḍo, oṭḍe, oṭḍu, oṭḍy
eṭḍa, eṭḍo, eṭḍe, eṭḍu, eṭḍy
uṭḍa, uṭḍo, uṭḍe, uṭḍu, uṭḍy
yṭḍa, yṭḍo, yṭḍe, yṭḍu, yṭḍy.

Utrwalanie głoski                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    „r” w zdaniach –  dziecko powtarza wierszyk za rodzicem:

Rak i rekin, ryba, ryk
nie ma głoski wilk i byk
Głoska siedzi w okularach,
jest w rodzinie i talarach.
Ser i torba, seler, ryż
nie ma głoski kot i mysz.
Burak, rower i drabina,
niech już głoskę wypowiedzą!
A te dzieci, które wiedzą,
jeszcze rymu odrobina.
Utrwalenie głosek szeregu syczącego  s,c

Usprawnianie warg i                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       języka – ćwiczenia wargi języka.

-wargi rozciągamy i zwężamy na przemian, z jednoczesnym wymawianiem głoski „u”.

-krzywienie ust w lewo i prawo

-zęby zbliżamy do siebie i podczas wydechu w tej pozycji wypuszczamy strumień powietrza płynnie i równo, próbując wypowiedzieć:

ssss…;cccc…

-język unosimy i opuszczamy za dolne zęby, powtarzając to kilka razy

-wypychanie językiem dolnej wargi

-oblizywanie dolnej wargi

-robimy z języka „wałek”

-zwężamy wargi w ‚dziubek” i kierujemy przez niego wąski strumień powietrza

Ćwiczenia fonacyjne:

-wargi rozciągamy wypowiadając długie: eee…; język leży za dolnymi zębami, zęby zbliżamy do siebie, przez cały czas utrzymujemy podany

wyżej układ warg

-ćwiczenie powtarzamy przed lustrem kilka razy, próbując w tym układzie wypowiedzieć: sss-ccc (na przemian)

-wypowiadamy starannie: eee -sss; eee-ccc (na przemian)

-wypowiadanie coraz krócej i szybciej głosek: TS, aż do powstania C. Przez cały czas pamiętamy, aby język był schowany za dolnymi

zębami, zęby zbliżone do siebie, a wargi rozciągnięte.
Ćwiczenia głoski „s” w sylabach:

-w nagłosie: sa, so, se, su, sy, si,

-w śródgłosie: asa, oso, ese, usu, ysy, isi,

-w wygłosie: as, os, es, us, ys, is.

Ćwiczenia z głoską „s” w wyrazach i zdaniach:

a)w wyrazach:polecenie: powtórz:( Dziecko powtarza za rodzicem )

-w nagłosie: sala, sałata, sanki, samolot, samochód, sandały, sarna, sobota, sok, soda, sople, sowa, ser, seler, sukienka, surowy,

suchy, sól, syrop, synek;

-w śródgłosie: masa, kasa, klasa, pasek, piasek, basen, fasola, osa, kosa, włosy, wąsy, mięso;

-w wygłosie: las, nos, kłos, pies, lis.

  1. b) w zdaniach:polecenie:powtórz:( Dziecko powtarza za rodzicem )

-Stefek ma sanki. – Strome schody. -W sklepie sprzedają sałatę. – Stary stół. -Na stole stoi słoik. – Sklep sportowy. -Na półmisku jest mięso. – Smaczna sałata.    -Lis ucieka do lasu. – Kosatka masła. -Na basenie jest wesoło. – Jasne wło sy.                 -W stodole są snopki słomy. – Pusty słoik.