Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

TEMAT  ZAJĘĆ ,, CZYM  PODRÓŻUJEMY?”

 

  1. ,, WITAJ…’’ – zabawa muzyczna do melodii ,, Panie Janie…’’

Dziecko wraz z rodzicem śpiewa piosenkę na dobry dzień dla każdego w domu. W miejsce kropek wstawiamy imię dziecka, potem słowa: mamo, tato, babciu, dziadku, imiona rodzeństwa, imię psa itd.

Witaj ………., witaj ………., jak się masz? Jak się masz?

Wszyscy cię kochamy, wszyscy cię kochamy, bądź wśród nas! Bądź wśród nas!

  1. ,, ZABIERZEMY NA WAKACJE’’ – zabawa kreatywna.

Należy przygotować dwie torby. Do pierwszej wkładamy różnorodne przedmioty, np. części ubrania, kalosz, parasol, portmonetkę, okulary, krem ochronny itd. wg pomysłu rodzica.

Zabawę rozpoczyna osoba dorosła, potem dziecko i tak na zmianę.

Wyciągamy  z torby przedmiot i mówimy:

Na wakacje zabiorę ze sobą …… ( np. kalosze), bo…..( i tu należy wymyślić, po co nam będą one potrzebne)

Wyjęty i omówiony przedmiot wkładamy do drugiej torby.

 

  1. ,, CZYM W DROGĘ RUSZAMY?’’ – rymowanka. Dziecko powtarza rymowankę, za każdym razem podaje nazwę jakiegoś pojazdu i odkłada jeden klocek. Jak skończą mu się pomysły, to policzy klocki i będzie wiedział ile zna pojazdów.

Wakacje już blisko, każdy spakowany.

Tylko kto nam powie, czym w drogę ruszamy?

 

  1. ,,CO JEŹDZI, CO  PŁYWA,  CO  LATA?’’ – zabawa dydaktyczna dla dzieci starszych.

Zadaniem dziecka jest wskazać pojazdy poruszające się po drodze, pływające oraz latające. Nazwy pojazdów dzieli na sylaby ( z wyklaskiwaniem), z wybranymi wyrazami układa zdania. Wskazuje na jaką głoskę zaczyna się dany wyraz, na jaką kończy. Z pierwszej sylaby wybranych wyrazów tworzy inne wyrazy, np. ro – wer : rosa, robot, Romek itp.

 

  1. ,,WYCIECZKA’’ – słuchanie treści wiersza D. Kluski. Wykonywanie proponowanych ruchów naśladowczych.

 

Idę sobie na spacerek, mijam drogi i ulice

i wesoło maszerując obserwuję okolicę.

( dziecko porusza palcem wskazującym i środkowym jednej ręki ,, spacerując’’ nimi po ramieniu drugiej ręki , po chwili zmienia ręce)

 

Teraz wspólnie motocyklem miasta, wioski odwiedzamy.

Razem raźniej podróżować , więc przed siebie w świat ruszamy!

( dłonią zaciśniętą w pięść ,, jeżdzi’’ po dywanie, po chwili zmienia rękę)

 

Mknie przed siebie Pendolino, my w przedziałach już siedzimy,

po przygodę wyruszamy. Dalej! Naprzód! Już pędzimy!

( robi z dłoni ,, młynek’’)

 

Czeka na nas już samolot! Wszyscy w podróż lecieć chcemy!

,, Zapiąć pasy!’’ Już? Gotowe? Więc uwaga, startujemy!

( rozkłada ręce na boki i kołysze się do rytmu)

 

Pora wracać już do domu i na spacer iść powoli,

by przyrodą dookoła móc zachwycić się do woli.

( porusza palcem wskazującym i środkowym jednej ręki, ,, spacerując’’ nimi po ramieniu drugiej ręki, po chwili zmienia ręce).

 

  1. ,, PODRÓŻ BALONEM NA  WYSPĘ  Z  WYOBRAŹNI’’ – zabawa kreatywna.

Proszę przygotować: balon do nadmuchania lub woreczek foliowy, mały kocyk, 8 kart                             z narysowanymi lub naklejonymi obrazkami ( wg pomysłu rodzica, np. palma, kwiat, łapa zwierzęcia itd.). Rozkładamy kocyk z boku pokoju, wykładamy na nim karty rysunkiem do spodu.

Dziecko stoi z boku pokoju, trzyma w górze nadmuchany i zawiązany  balon lub woreczek.

Powtarza za rodzicem rymowankę i robi po jednym skoku w kierunku kocyka.

Do balonu powietrznego wszystkich zapraszamy.

Wsiadać szybko, nie ma czasu, zaraz odliczamy!

5, 4, 3, 2, 1 – w dół i w górę, hop!

Jeden krok do przodu stop!

Po dotarciu do kocyka dziecko dowiaduje się, że właśnie dotarło do tajemniczej wyspy i za chwilę odkryje, co się na niej znajduje. Musi chwycić za brzegi koca i potrząsnąć nim. Z obrazków, które opadną rysunkiem do góry dziecko musi stworzyć z pomocą rodzica opowiadanie o tym, co odkryło na wyspie. Jeśli wszystkie obrazki opadną białą stroną – to znak,że wyspa jest tylko skała wystającą z wody.

Zabawę można powtarzać wymieniając obrazki na inne, aby dziecko się nie nudziło.

 

  1. ,, ODKRYWAMY NIEZNANE KRAINY’’ – ćwiczenia gimnastyczne.

* Wielki Kanion Kolorado – zabawa orientacyjno – porządkowa.

Dziecko chodzi swobodnie po pokoju, gdy rodzic klaśnie w dłonie, dziecko kładzie się na plecach, wystawia do góry ręce i nogi. Zabawę powtarzamy kilka razy.

* Mount Everest – zabawa bieżna.

Rodzic biega lekko po pokoju i goni dziecko. Gdy go dotknie, woła: ,, góra!’’ – wtedy dziecko musi stanąć prosto, złączyć dłonie nad głową, tworząc szczyt góry i się nie ruszać. Po chwili następuje zamiana ról : dziecko goni…

* Przejście nad Nilem – ćwiczenie równowagi.

Układamy sznurek, skakankę lub wstążkę w linii prostej na podłodze. Dziecko przechodzi po niej, jak po kładce w pozycji równoważnej. Jeśli się zachwieje i ,, wpadnie’’ do wody – musi się wysuszyć ( udaje wycieranie ręcznikiem). Przechodzenie powtarzamy kilkakrotnie.

* Zorza polarna – ćwiczenie mięśni grzbietu.

Dziecko leży na brzuchu na dywanie. Unosi głowę, zbliża ręce do oczu i naśladuje trzymanie lornetki. Unosi łokcie nad dywan i obserwuje piękną zorzę polarną.

* Wybuch wulkanu Paricutin – rzuty.

Dziecko siedzi na dywanie, trzyma w rękach pustą reklamówkę. Podrzuca reklamówkę nad głowę ( ,, wybuch wulkanu’’), po czym dłońmi kręci młynek i łapie opadającą reklamówkę. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

* Wodospad Wiktorii – ćwiczenie wyciszające.

Dziecko siedzi na dywanie, w rękach trzyma gazetę. Poruszając gazetą tworzy dźwięki imitujące szumiący wodospad. Daje gazetę rodzicowi, a samo zamyka oczy i głęboko oddycha. Rodzic delikatnie porusza gazetą tworząc wiatr wiejący na dziecko.

 

Bawcie się dobrze!

 

Podstawa programowa : I / 4,5,7,8 ; II / 1,4,7,11 ;  III / 8,9 ;   IV / 1,2,3,4,7,15,18