Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

Temat dnia ; Kłopoty z ogonkiem – porównywanie długości.
Powitanie z piosenką ;,,Wszyscy są witam was……

https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA

Zagadka

Tak cichutko chodzi, że nikt go nie słyszy
więc dlatego bardzo boją się go myszy. (kot )

Rozmowa z dziećmi na temat swoich kotków ich zachowania inspirowana zabawą

https://www.youtube.com/watch?v=aHL0j1yLEBM

Słuchanie  opowiadania ,Kłopot kotka Filusia. ( Rodzic czyta dziecku opowiadanie )

Był sobie kotek, który miał na imię Filuś. Nie był to kotek zwyczajny, ale taki, który miał krótki ogonek. Z tego powodu był ciągle smutny, bo chciał być taki jak inne kotki i mieć długi ogonek. Nie wiedział jednak jak można to zmienić. Jego pani Ania martwiła się o niego, bo widziała jaki jest smutny.
Filuś udał się po poradę do mądrego pieska Azorka – ten poradził mu, aby wydłużył sobie ogon przywiązując do niego szalik Ani. Niestety podczas zabawy szalik ciągle się odwiązywał. Zajączek poradził mu, aby przykleił sobie wstążeczkę, ale ta również odpadała.
Filuś myślał, że już nigdy nie będzie szczęśliwy. Filusia próbował pocieszać jego przyjaciel Mruczuś, zabawiał go, zabierał na spacery.
Pewnego razu wybrali się na spacer nad rzeczkę. Kiedy przechodzili przez kładkę, długi ogonek Mruczusia zanurzył się w wodzie i wtedy cap! Złapał go rak swoimi szczypcami. Oj, oj, oj, jak boli – płakał Mruczuś. Na szczęście Filuś szybko pomógł koledze uwolnić się od raka.
Innym razem podczas zabawy w berka, kiedy kotki biegały po domu, nagle drzwi zatrzasnęły się     i przycięły ogonek Mruczusia. Znów płacz i bolący ogon.
Filuś opatrzył Mruczusiowi ogon i pocieszał go.
I wtedy nagle Filuś pomyślał sobie: – chyba wcale nie tak źle mieć krótki ogonek, bo mnie nie przytrafiają się takie niemiłe przygody. I kotek przestał się smucić i marzyć o tym czego mieć nie może, a po prostu zaczął lubić to co ma czyli swój krótki ogonek.
–  Rozmowa na temat opowiadania,
Dlaczego Filuś był smutny?
Jaki chciał mieć ogon?
Jakie przygody przytrafiały się kotkom?
Jak skończyło się opowiadanie?

– „List do Ani” – elementy masażu i relaksacji (według M. Bogdanowicz)
Dziecko siedzi  w siadzie skrzyżnym przed rodzicem,który palcami wykonuje masaż na plecach

Droga Aniu ,kropka, (naśladowanie pisania)

Wszystkie kotki są wesołe ,kropka.
Te z długimi ogonkami ( „rysowanie” długiego ogonka)
i te z krótkimi ogonkami. („rysowanie” krótkiego ogonka)
kotki chodzą, (naśladowanie chodzenia kotków)
kotki skaczą, (naśladowanie podskoków)
kotki drapią, (delikatne drapanie)
kotki chrapią. ( opieranie głowy na plecach kolegi, „zasypianie”)
– podziękowanie za wspólną zabawę
Zabawa ruchowa z elementami czworakowania Kotki na spacerze.

Dziecko naśladuje poruszanie się kotka , miauczy, wykonuje koci grzbiet .

Zabawy matematyczne – zadanie dla dzieci wszystkich.
 ( Rodzic przygotowuje dla dziecka 2 paski papieru  takiej samej długości  i poleca dziecku by ułożyło je jeden na drugim . Z pierwszego paska  robi harmonijkę i kładzie nad paskiem. Czy te paski nadal są takiej samej długości? Sprawdzamy przez rozciągnięcie harmonijki.
– Dzicko  otrzymuje 2 sznurki. Sprawdza ich długość, gdyż muszą być takie same. Z jednego sznurka robi kokardkę. Czy te sznurki są nadal takiej samej długości? Sprawdzamy poprzez rozwiązanie kokardki.
– To samo robimy z plasteliną (2 weżyki jeden zwijamy, potem rozwijamy).
5. Dziecko siedzi na dywanie .Rodzic  podaje dzieciku skakankę i zastanawia się jaka jest jej długość. Proponuje zmierzyć ją za pomocą kroków – pierwszy mierzy rodzic potem dziecko Wysuwanie wniosków – dlaczego tak się dzieje, że kroków nauczycielki jest mniej, a dziecka więcej. Mierzenie skakanki za pomocą stóp.
Zadanie dla dzieci starszych.
6. Rodzic pokazuje różnego rodzaju miary – taśma krawiecka (kto jej używa?), miarki stolarskiej (kto jej używa, do czego służy?), linijki. Wszystko to służy do mierzenia długości. Co mają wspólnego? Co się znajduje na każdym narzędziu do mierzenia długości? Rodzic objaśnia dziecku. Dziecko wybiera sobie narzędzie i może przystąpić do mierzenia. Może  mierzyć co chce.

 

 

Podstawa programowa; I.5.6.7.9    II.10 . III.2.8.9.   IV.1.2.5.7.9.11.13.15.20.21.