Publiczne Przedszkole w Wietrzychowicach

 

TEMAT ZAJĘĆ : ,,WYPOCZYNEK NAD WODĄ”

 

  1. ,, ROBIĘ TO, CO MÓWIĘ” – zabawa logorytmiczna.

Zrób do przodu cztery kroki i rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa, bo zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok, przysiad i do góry skok.

Dziś nad wodę zapraszamy, ręcznik z sobą zabieramy

na pluskanie nadszedł czas, a to lubi każdy z nas!

  1. ZASADY OBOWIĄZUJĄCE NAD WODĄ – przypomnienie.

– Nie przebywaj nad wodą sam!

– Kąp się zawsze pod opieką osób dorosłych!

– Miej w wodzie kamizelkę ratunkową, koło lub nadmuchiwanę rękawki!

– Nie skacz do nieznanej i płytkiej wody!

– Nie wchodź do wody rozgrzany dłuższym opalaniem!

– Jeśli źle się poczujesz, wyjdź z wody!

– Nie zaśmiecaj terenu, nie wrzucaj do wody śmieci i szkła!

 

  1. ,, WIOŚLARZE’’ – zabawa rozwijająca umiejętność rozróżniania stron : lewa – prawa.

Jeśli dziecko nie rozpoznaje kierunków, należy mu na prawą rękę nałożyć frotkę.

Dziecko siedzi na dywanie, płynie w łódce, więc jest wioślarzem. Jego ręce to wiosła.

Zadaniem dziecka jest wiosłować zgodnie z rytmem podawanym przez ,, sternika’’ ( rodzica), np. prawa, prawa, lewa / lewa, prawa, lewa, lewa. Na początku mówimy do dziecka bardzo wolno i pokazujemy ruchy, z czasem przyspieszamy, aby zabawa była bardziej dynamiczna.

 

  1. ,, WYPRAWA NAD RZEKĘ’’ – opowieść słowno – ruchowa.

Ania i Staś pojechali do cioci i wujka ( naśladowanie jazdy autem). Po przyjeździe szybko zjedli obiad (naśladowanie jedzenia) i pobiegli do kuzyna Antka (bieg). Antek od lat mieszkał w Zatorze i znał tu wszystkie ścieżki. Do plecaków zapakowali prowiant                ( pakowanie) i wspięli się na pobliskie drzewo (naśladowanie wspinaczki), żeby zobaczyć cel wyprawy. Szli gęsiego wąską ścieżką nad rzekę ( marsz). Na ścieżce napotkali żabę

(podskoki na dwóch nogach z podparciem rękami), a następnie węża ( czołganie się). Nagle Antek coś usłyszał (nadsłuchiwanie). Po cichu zakradli się do miejsca, skąd dochodził dźwięk (skradanie się na palcach z palcem wskazującym na ustach). Zobaczyli małe liski, które biegały po trawie (poruszanie się na czworakach). Ostrożnie się wycofali, aby ich nie spłoszyć (skradanie się do tyłu). Po drodze zauważyli jagody, więc postanowili ich nazbierać (naśladowanie zbierania jagód w pozycji kucznej) Nagle ścieżka się skończyła i wyglądało na to, ze nie mogą pójśc dalej. Na szczęście Antek znał tajne przejście pomiędzy krzakami ( czołganie się). Gdy wyszli z krzewnego tunelu, zobaczyli wielkie rozlewisko. Było niesamowite (wydawanie okrzyków zachwytu). Zwinnie przeskakiwali z kamienia na kamień ( przeskakiwanie z nogi na nogę), aż dotarli do miejsca, gdzie rzeka była już rwąca, więc bardzo ostrożnie przeszli po drewnianym pniu na drugi brzeg (chodzenie noga za nogą po skakance z rękami rozłożonymi na boki). Potem wrócili do domu (maszerowanie), a tam czekała na nich pyszna kolacja, którą zjedli ze smakiem (naśladowanie jedzenia). Wzięli szybki prysznic (naśladowanie mycia), a potem szybko zasnęli (naśladowanie spania).

 

  1. ,, JAK SZUMI MORZE?’’ – wytwarzanie dźwięków za pomocą nietypowych instrumentów.

Dziecko pokazuje za pomocą falistego ruchu rąk oraz odgłosu: szszsz – jak szumi morze. Kolejne dźwięki naśladujące szum morza wydobywa posługując się gazetą, folią aluminiową do żywności, folią malarską, machając reklamówką oraz wg własnych pomysłów.

 

  1. ZABAWY BADAWCZE Z WODĄ.

,, Ile wody w pojemnikach? – mierzenie płynów.

Prosimy przygotować kilka pojemników szklanych różnej wielkości i o różnych kształtach, wlewamy do nich jednakową ilość wody, np. po dwie szklanki. Zachęćmy dzieci, aby spróbowały oszacować, w którym naczyniu jest najwięcej, a w którym najmniej wody. Następnie odmierzamy wodę za pomocą miarki (szklanki) w każdym pojemniku. Dzieci dochodzą do wniosku, że w każdym pojemniku było tyle samo wody, a różne kształty pojemników  dawały złudzenie,że jest inaczej.

,, Rozkwitający kwiat – eksperyment z wodą.

Należy wyciąć z papieru kilka kwiatów. Składamy płatki do środka, tak aby jeden płatek nie blokował drugiego. Nalewamy wody do talerzyków i kładziemy na niej kwiaty, bardzo delikatnie, żeby nie zamoczyć płatków. Płatki po kolei rozkładają się – kwiat rozkwita. Po około 30 sekundach kwiaty otwierają się w całości.

Kwiaty rozkwitły w wodzie, ponieważ papier składa się głównie z włókien roślinnych, w których znajdują się kapilary – cieniutkie rurki, przez które w roślinach transportowana jest woda, nawet do wysokości 10 metrów. Te rurki znajdowały się w papierze, z którego były wycięte kwiaty. Kiedy rurki nasiąknęły wodą, płatki się otworzyły.

Podobną sytuację możemy zaobserwować , wkładając zwiędnięte kwiaty do wody – po chwili podnoszą opadnięte główki.

 

Bawcie się dobrze!

 

Podstawa programowa: I / 4,5,8 ; II / 1,4,7,11 ; III / 6,7,8,9 :  IV / 1,2,7,12,13,14,18